شش نوع رژیم گیاهخواری

salad---ads---3-(2)

انواع رژیم گیاهخواری:

محبوبیت رژیم‌های گیاهخواری به ویژه در چند سال گذشته افزایش یافته است. اغلب مردم این شیوه غذا خوردن- تأکید به غذاهای گیاهی نسبت به محصولات حیوانی- را بخشی از جنبش گیاهی می‌دانند. دلایل زیادی وجود دارد که افراد بیشتری رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند و چندین روش برای نحوه برخورد با این شیوه غذا خوردن وجود دارد. این مقاله 6 نوع رژیم گیاهخواری را مرور می‌کند و به موضوعاتی چون اینکه کدام غذاها را باید در هر کدام گنجانده و از آنها اجتناب کرد، می‌پردازد. همچنین دلایل رایج که مردم رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند، بررسی می‌کند.

چرا رژیم گیاهخواری بگیریم؟

سه دلیل اصلی برای دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی وجود دارد که در ارتباط با سلامت شخصی و عمومی، محیط زیست و حیواناتی که برای تهیه غذا پرورش داده می شود، است.
مطالعات نشان داده است که محصولات حیوانی، به ویژه آنهایی که در مقیاس بزرگ با عملیات تغذیه دام متمرکز تولید می‌شوند، به احتمال زیاد حاوی موادی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هستند تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در خوراک دام ممکن است منجر به ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک در انسان شود. همچنین تحقیقات مزایای فردی رژیم‌های گیاهی برنامه‌ریزی شده و تغذیه مناسب را نشان می‌دهد. این رژیم‌ها می‌توانند به کاهش وزن، خطر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان کمک کنند.

از نظر زیست محیطی، بسیاری از مردم از کشاورزی و دامداری صنعتی به دلیل تأثیرات منفی آن بر خاک، آب و هوا حمایت نمی‌کنند. به عنوان مثال، کود و رواناب مواد مغذی مربوط به مراکز تغذیه متراکم حیوانات می‌تواند آب‌های زیرزمینی را آلوده کند و در ادامه به اقیانوس راه پیدا کرده و به توسعه مناطق مرده منجر شود. زندگی در مناطقی از اقیانوس به دلیل کمبود اکسیژن از بین رفته است.

مراکز تغذیه متراکم و حیواناتی که در آنجا نگهداری می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای از جمله متان ، نیترو اکسید و دی اکسید کربن تولید می‌کنند. این گازها از علل تغییرات آب و هوایی جهانی هستند.

برخی از افراد رژیم گیاهی را راهی برای حمایت از رفاه حیوانات و هم‌خوانی با اخلاق شخصی خود انتخاب می‌دانند. مراکز متراکم تغذیه و نگهداری حیوانات جمعیت زیادی از حیوانات را در شرایط ناسالم نگهداری می‌کنند و پس ازمدت کوتاهی از آن‌ها برای غذا استفاده می‌کنند. همچنین مردم نگرانی‌های اخلاقی درباره صنایع لبنی از جمله گرفتن شیر از گاوهای تازه زایمان کرده و جدا کردن آن از گوساله‌های متولد شده دارند. برخی از افراد ممکن است دریابند که رژیم گیاهخواری برای خانواده آنها مقرون به صرفه‌تر است یا ممکن است طعم غذاهای گیاهی را به برخی از محصولات گرفته شده از حیوانات ترجیح دهند.

تنوع زیاد رژیم گیاهخواری به شما این امکان را می‌دهد که راهی برای غذا خوردن انتخاب کنید که با اخلاق و اهداف شما مطابقت دارد.
خلاصه
اکثر مردم به دلایل بهداشتی، محیطی یا اخلاقی رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می‌کنند. تنوع رژیم های غذایی مختلف ممکن است با اهداف و اخلاق شخصی شما بهتر مطابقت داشته باشد.

انواع رژیم های گیاهی :

1- رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو

برخی از افراد رژیم لاکتو-اوو را سنتی‌ترین رژیم گیاه خواری می‌دانند. در این تنوع ، شما گوشت یا ماهی نمی‌خورید، اما تخم مرغ و محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید.
پیشوند «لاکتو» به شیر گاو یا محصولات لبنی اشاره دارد و از کلمه لاتین lac به معنی شیر گرفته شده است. فقط پستانداران مانند گاو و انسان می‌توانند شیر تولید کنند. پیشوند«ovo» به تخم مرغ اشاره دارد و از کلمه لاتین ovum به معنی تخم مرغ گرفته شده است.

در رژیم گیاهخواری لاکتوو-اوو تخم مرغ، شیر، پنیر، کره، ماست، خامه ترش، بستنی و سایر محصولات لبنی در رژیم غذایی شما هست؛ در حالی که همه گوشت‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ و خوک را شامل نمی‌شود.

برخی افراد به دلایل مذهبی یا فرهنگی این رژیم را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، افرادی که از آیین هندو و بودیسم پیروی می‌کنند ممکن است از رژیم گیاهی لاکتو-اوو پیروی کنند.

خلاصه
رژیم گیاهی لاکتو- اوو شامل تخم مرغ و محصولات لبنی است، اما معمولاً همه گوشت‌ها از جمله ماهی، مرغ، گوشت خوک و گاو را حذف می‌کند.

2- رژیم لاکتو گیاهی

رژیم لاکتو گیاهی رژیمی است که شامل محصولات لبنی است، همانطور که پیشوند «لاکتو» نشان می‌دهد. این رژیم شامل محصولات لبنی مانند شیر گاو و غذاهای تهیه شده با آن، پنیر، کره، خامه ترش، ماست و بستنی است. همه گوشت‌ها مثل گوشت گاو، خوک، مرغ و ماهی به همراه تخم مرغ را حذف می‌کند.

همانطور که در مورد رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو گفته شد ممکن است افراد به دلایل مذهبی یا فرهنگی برای پیروی از رژیم لاکتو گیاهی داشته باشند. این رژیم در بین افرادی که از جینیسم ، هندوئیسم و بودیسم پیروی می‌کنند، رایج است.

خلاصه
رژیم لاکتو گیاهی شامل محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی است، اما تخم مرغ و گوشت‌ها را شامل نمی‌شود.

3- رژیم غذایی اوو- گیاهیخواری

همانطور که پیشوند«ovo» نشان می‌دهد، رژیم اوو-گیاهخواری شامل محصولات لبنی نیست، اما شامل تخم مرغ است.

رژیم غذایی اوو-گیاهی علاوه بر حذف گوشت و ماهی، همه محصولات لبنی و غذاهایی که از آن تولید می‌شود، مانند شیر گاو، پنیر، کره، خامه ترش، ماست و بستنی را حذف می‌کند.
با این حال، کسی که رژیم غذایی اوو- گیاهخواری دارد، تخم مرغ و غذاهای تخم مرغ، مانند تخم مرغ آب پز و املت را مصرف می‌کند. همچنین آنها می‌توانند از تخم مرغ در پخت موادی مانند مافین، کیک و نان استفاده کنند.

خلاصه
رژیم غذایی اوو-گیاهخواری شامل تخم مرغ در هر شکل است، اما شامل محصولات لبنی، گوشت یا ماهی را نمی‌شود.

4- رژیم انعطاف پذیر

رژیم انعطاف پذیر نسبت به سایر رژیم‌های گیاهخواری انعطاف‌پذیرتر طراحی شده است، همانطور که با پیشوند «flexi» نشان داده شده است. این رژیم بر مزایای غذاهای گیاهی تأکید می‌کند، در حالی که مقدار کمی از محصولات حیوانی را مجاز می‌داند.

این یک رویکرد اصلی برای گیاه خواری است، اما شامل تعدادی گوشت و سایر محصولات حیوانی، مانند تخم مرغ و لبنیات، در حد اعتدال است. اصول اصلی رژیم انعطاف پذیر شامل خوردن غذاهای گیاهی کامل، دریافت بیشتر پروتئین از گیاهان به جای حیوانات، محدود کردن قند اضافه شده و غذاهای فرآوری شده در صورت امکان و گنجاندن دفعاتی گوشت و محصولات حیوانی است.

یک فرد با رژیم انعطاف پذیر از نظر فنی گیاه خوار محسوب نمی‌شود؛ زیرا گاهی اوقات مقادیر کمی گوشت می‌خورد. این بر عهده خود فرد است که رژیم غذایی را متناسب با سبک زندگی خود طراحی کند.

خلاصه
رژیم غذایی انعطاف پذیر با هدف تأکید بر غذاهای گیاهی و در عین حال انعطاف پذیر با گنجاندن گاهی گوشت و محصولات حیوانی در مقادیر کم طراحی شده است.

5- رژیم پسترین

این رژیم غذایی پسترین، یک رژیم گیاهی است که شامل ماهی می‌شود. پیشوند از کلمه ایتالیایی «pesce » به معنی ماهی گرفته شده است.

در حالی که فردی که رژیم غذایی ماهی دارد، غذاهای مبتنی بر ماهی مانند ماهی تن، ماهی هالیبوت، ماهی قزل آلا یا سوشی مصرف می‌کند و معمولاً از خوردن گوشت‌های دیگر مانند گوشت گاو، مرغ یا خوک خودداری می‌کند.

این که آیا رژیم غذایی pescatarian شامل محصولات لبنی و تخم مرغ است، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. رژیم غذایی pescatarian مزایای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 سالم از ماهی و غذاهای دریایی را ارائه می‌دهد که ممکن است در رژیم‌های گیاهی مشخص دیگر این موارد وجود نداشته باشد .

خلاصه
رژیم غذایی pescatarian شامل ماهی است اما شامل گوشت‌های دیگر مانند گوشت گاو‌، گوشت خوک یا مرغ نمی‌شود. رژیم غذایی پساکتری ممکن است شامل محصولات لبنی و تخم مرغ باشد، اما این بستگی به ترجیح شخصی دارد.

6- رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری رژیمی است که همه محصولات تولید شده از حیوانات، از جمله گوشت و ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ حذف می‌شود. برخی از افراد با این رژیم عسل را نیز حذف می‌کنند؛ زیرا زنبورها آن را تولید می‌کنند. رعایت اصول اخلاقی دلیل اصلی انتخاب برخی افراد از رژیم گیاهخواری است.

رژیم گیاهخواری فقط بر اساس غذاهای گیاهی است که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات، آجیل، دانه‌ها و حبوبات از جمله لوبیا، نخود فرنگی و عدس است.

رژیم گیاهخواری می‌تواند جایگزین‌های گیاهی به جای محصولات سنتی دامی داشته باشد، مانند شیر گیاهی و محصولات لبنی، جایگزین تخم مرغ گیاهی و جایگزین‌های گوشت گیاهی مانند توفو ، تمپه ، سیتان و جک فروت را شامل شود. تفاوت دیگر رژیم گیاهخواری این است که تمایل دارد فراتر از انتخاب‌های غذایی و به زندگی روزمره افراد گسترش یابد.
به عنوان مثال، کسی که رژیم گیاهخواری دارد ممکن است از خرید محصولات مصرفی- مانند لوازم آرایشی، لباس و کفش – که از ترکیبات مشتق از حیوانات استفاده می‌کنند یا روی حیوانات آزمایش شده است، اجتناب کند.

رژیم‌های گیاهی مواد مغذی کمی دارند. به همین دلیل ، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اغلب به گیاهخواران توصیه می‌کنند که از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی خاصی از جمله ویتامین B12، آهن، چربی‌های امگا 3 ، روی و موارد دیگر استفاده کنند.

خلاصه
رژیم گیاهخواری کاملاً مبتنی بر غذاهای گیاهی است بدون در نظر گرفتن تمام مواد تولید شده حیوانی. گیاهخواری به طور معمول فراتر از بشقاب غذا گسترش می‌یابد و از محصولات مصرفی که از مواد حیوانی استفاده می‌کنند یا روی حیوانات آزمایش شده اند نیز خودداری می‌کنند.

نحوه انتخاب رژیم گیاه خواری

هنگام انتخاب اینکه کدام نوع رژیم گیاهخواری برای شما مناسب است، فاکتورهایی مانند پایداری، هزینه و کیفیت تغذیه را در نظر بگیرید. علاوه بر این، توجه به اینکه کدام رژیم با ارزش‌ها و اهداف شخصی شما مطابقت دارد، عامل مهمی در تعیین میزان ماندگاری آن برای شما است. اگر شیوه غذا خوردن برای سبک زندگی شما واقعی نباشد و با آنچه برای شما مهم است همخوانی نداشته باشد، حفظ آن بسیار سخت‌تر خواهد بود. در مورد انواع رژیم‌های گیاهخواری جالب است که می‌توانید تغییرات مختلف را آزمایش کرده و بر اساس آن تنظیم کنید تا زمانی که رژیم مناسب خود را پیدا کنید.

خلاصه
روش‌های زیادی برای رژیم گیاهخواری وجود دارد. بهترین رژیم برای شما بستگی به اهداف و اخلاق شخصی و میزان پایداری رژیم غذایی در شیوه زندگی شما دارد.

سخن آخر

رژیم گیاهخواری در درجه اول یک رژیم بر پایه مصرف محصولات گیاهی است که بسته به نوع رژیم ممکن است به برخی محصولات تولیدی از حیوانات اجازه مصرف بدهد یا ندهد. رژیم های گیاهی می‌توانند سلامتی را بهبود بخشیده، به حفاظت از محیط زیست و حمایت از رفاه حیوانات کمک کنند. انواع رژیم گیاهخواری ممکن است گوشت را کاملا حذف کند یا ممکن است شامل تخم مرغ، ماهی، محصولات لبنی یا ترکیبی از آنها باشد. رژیم انعطاف‌پذیر بر غذاهای گیاهی متمرکز است، اما شامل مقادیر کمی از محصولات حیوانی، از جمله گوشت است. رژیم گیاهخواری به هیچ وجه محصولات حیوانی را شامل نمی‌شود و این امر فراتر از غذا در سبک زندگی روزمره و انتخاب‌های مصرف کننده گسترش می‌یابد.
انتخاب رژیم گیاهخواری می‌تواند مزایای بی‌شماری از لحاظ سلامتی و اخلاقی داشته باشد. بهترین رژیم غذایی برای شما بستگی به عواملی مانند کیفیت تغذیه، هزینه، سهولت استفاده و میزان دسترسی آسان آن دارد.

منبع: سایت Healthline

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.