شکلات میوه است یا سبزی؟

chocolate

اسپانیا اولین بار در قرن هفدهم شکلات را معرفی کرد. دانه‌های کاکائو ماده اصلی شکلات است که از درختان کاکائو به دست می‌آید و متعلق به خانواده Malvaceae یا Mallow است.  بنابراین، این ماده از چیست؟ میوه است یا سبزی؟ وقتش رسیده این سردرگمی را به پایان برسانیم.

کاکائو چیست؟

درختان کاکائو غلاف‌های کاکائویی تولید می‌کنند که به «میوه حبوبات»  معروف است. این غلاف ها معمولاً 3 تا 4 سال پس از کاشت ظاهر می‌شوند.  آنها در ابتدا سبز هستند، اما با بلوغ زرد و نارنجی می‌شوند.  این غلاف‌ها یا میوه‌ها روی تنه درخت مانند یک «جک فروت» به نظر می‌رسند که 5 تا 14 اینچ طول و 3 تا 6 اینچ عرض دارند.  غلاف‌ها حاوی «دانه‍‌های کاکائو» با رنگ بنفش هستند که ماده اصلی در ساخت جامدات کاکائو و کره کاکائو است.

برداشت دانه‌های کاکائو از درختان

 برداشت غلاف بستگی به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای دارد. در داخل خمیر فیبری غلاف‌ها، دانه‌ها قرار دارند. غلاف‌ها حاوی حدود 20-50 دانه است که آنها را در زیر پوششی از برگ‌های موز تخمیر می‌کنند و رنگ بنفش آنها به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند و پالپ را از دانه‌ها جدا می‌کند. این فرآیند تخمیر بسته به غلاف و دانه‌ها می‌تواند 8 تا 12 روز طول بکشد.
پس از این فرآیند، دانه‌ها برای خشک شدن در زیر نور خورشید قرار می‌گیرند که ممکن است حدود 3-5 روز طول بکشد. هنگامی که رطوبت دانه‌ها تبخیر شد، برای حمل و نقل آماده می‌شوند.
پس از ارسال به واحدهای تولیدی شکلات، دانه‌های کاکائو را با شکر برشته و آسیاب می‌کنند و بسته‌بندی‌هایی را طبق فرآیند تولید خود تهیه می‌کنند. برای تهیه یک پوند شکلات حدود 400 دانه لازم است. هر سازنده شکلات دستور منحصر به فردی برای ساخت شکلات با این دانه‌ها دارد.

شکلات میوه است یا سبزی؟

از آنجایی که درختان کاکائو به عنوان یک گیاه میوه‌ای و غلاف آن به عنوان یک میوه حبوبات معروف هستند، می‌توان نتیجه گرفت که شکلات از یک میوه به دست می‌آید.  با این حال، برخی منابع آن را یک سبزی نیز می‌دانند.

اطلاعات تغذیه‌ای دانه‌های کاکائو:

  1. کاکائو دارای مقدار مناسب ویتامین B کمپلکس است که به افزایش متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.
  2. دارای اسیدهای فنولیک است که در برابر التهاب و پیری عمل می‌کند.
  3. کاکائو سرشار از مواد معدنی مانند آهن، سلنیوم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز و روی است که برای سلامت قلب و عروق و فشار خون مفید است.
  4. آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین فایده، کاکائو به عنوان یک بالابرنده خلق و خوی کار می‌کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در زمان اضطراب، شکلات بخوریم.

منبع:
balconygardenweb.com

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.